DC-OPEN 2018 

Banz und Bowinkel | Arno Beck | Dominik Halmer 

 

Ausstellung                  Fr 07/09 – Sa 03/11
Opening                        Fr 07/09, 18 Uhr
Finissage                      Sa 03/11, 18 Uhr

Öffnungszeiten zu den DC Open
Fr  07/09: 18 – 23 Uhr
Sa 08/09: 12 – 18 Uhr
So 09/09: 14 – 18 Uhr

 

BANZ UND BOWINKEL

Palo Alto
Palo Alto by Banz & Bowinkel is driven by the notion that the virtual world is not the realm of simulated reality, but its counterpart, in which the computer as an unconscious force subjects the meaning of our society to a new order. The artists picture the fact that we already live in a semivirtual environment in which almost everything is precalculated and run by computers. But this computational pre-construction of reality has own laws and boundaries. The scene is constructed as a collection of symbolic entities: The terrain is the result of Boolean algebraic operations with simple geometries to create an environment which by its shape can tell the story of its computational origin. Two bugs, small and big, represent Kafka‘s Metamorphosis as well as: the computer bug. The tower represents a tremendous computer server as the control panel of societal action, similar to its visual model of inspiration, the Geneva airport tower. The artists expose the viewer to this otherness of virtual reality by constructing experiences that root in a real-life-memory but expose those to the logic of the computer.

Arno Beck

Arno Beck, (*1984 in Bonn) verbindet in seinen Arbeiten Darstellungskonzepte analoger Reproduktionstechniken mit der Ästhetik digitaler Bilderzeugungsverfahren. In seinen Schreibmaschinen-Zeichnungen und Holzdrucken werden Bildwelten konstruiert, in denen Motive aus der Kunstgeschichte und Elemente aus Grafikprogrammen und Computerspielen in Verbindung gebracht werden. Die Umsetzung der digital erstellten Vorlagen erfolgt in einem kontemplativen und langwierigen Arbeitsprozess. Bei den Schreibmaschinen-Zeichnungen wird das Motiv durch die Verwendung von mehreren verschiedenen Buchstaben und Zeichenkombinationen, die einen jeweils eigenen Helligkeitswert erzeugen, der jedoch, ähnlich wie beim Klavier, durch die Härte des Anschlags variiert werden kann, umgesetzt. Die Buchstaben-Partituren werden nur einmal eingetippt – jede Zeichnung ist ein Unikat. Der Künstler versucht sich bei der Umsetzung des Motivs bewusst Steine in den Weg zu legen, indem er ein ausrangiertes Relikt der Textgestaltung zur Darstellung einer Grafik verwendet. Es entsteht ein Ergebnis mit einer eigenen Ästhetik in einem Spannungsfeld zwischen subjektivem Ausdruck und vorstrukturierter Ordnung. Arno Becks Verfahren könnte man als den humorvollen Versuch einer Re-auratisierung des Kunstwerks in Zeiten der massenhaften Erzeugung und Verbreitung von digitalen Bildern bezeichnen. In seinen Arbeiten stellt er das Prinzip der Re-produktion auf den Kopf und Infrage.

Text by Falko Alexander

In his work, Arno Beck (*1984 in Bonn), joins analogue printing techniques with the esthetics of digital imaging. His typewriter drawings and woodcuts construct pictorial realms that combine motives from art history with elements from graphic programs and computer games. The digitally generated subjects are executed in a contemplative and protracted manner. The typewriter drawings are formed by layering different letters and character combinations thus creating distinct tonal values. These can vary, similar to the piano, according to the pressure on the keys. The letter scores are typed only once, leaving every drawing a unicum. By chosing a relic of text printing the artist consciously places obstacles in his creational process. The result carries a particular esthetic spanning between subjective expression and prestructured order. One might call Arno Beck’s technique a humorous attempt to re-auratize the art work in times of image inflation. Aware of the present mass production und diffusion of digital images he turns the principle of re-production upside down and questions it at the same time.

Dominik Halmer

Dominik Halmers Bildobjekte stellen die Malerei in einen Zusammenhang, der funktionale Nutzbarkeit suggeriert. Indem das dreidimensionale Objekt und gemalte Elemente über formale Analogien miteinander in Beziehung gesetzt werden, prallen unterschiedliche Realitätsebenen in einer poetisch-assoziativen Einheit aufeinander. Halmers Bildobjekte basieren auf dem Gedanken einer sich in den Realraum erweiternden Malerei. Dabei wird die Malerei mit pragmatischen Funktionen konfrontiert, die ein Angebot oder eine Herausforderung zur spielerischen Nutzung ausstrahlen. Die Arbeiten sind dabei Teil eines Versuchsaufbaus, der das Verhältnis von Ding und Abbild, von Funktionalität und Kunstwerk hinterfragt. „Ready-made“ Objekte, wie Räder, Griffe oder Bälle verwendet Halmer dabei als „Werkzeuge“, um einen Aktivierungsimpuls bei Betrachter auszulösen. Die Frage nach der eigenen Funktionalität innerhalb eines Systems und den darin zugrunde liegenden Werten wird vor dem Hintergrund einer auf Optimierung ausgerichteten Gesellschaft im Betrachter reaktiviert. In seinen Rauminstallationen, in denen einzelne Bildobjekte miteinander in Bezug treten und so ihre Bedeutung erweitern, thematisiert Halmer grundlegende Ideen von Transformation und Sinnhaftigkeit. Die „Bildeinheiten“ experimentieren dabei mit einem inneren Referenzsystem, in dem eine direkte Beziehung zwischen Leinwandbild, Objekt und Raumzeichen suggeriert wird. So entsteht ein Erfahrungsraum, der im Betrachter einen mentalen „Teilnahmeimpuls“ auslöst.

Press release (2018) Museum Wiesbaden

Dominik Halmer’s practice centers on the question of how our individual image of “reality” is constructed. Coming from an analytical yet sensual approach to painting, Halmer works with the collision of different realities. In his so-called “semi-functional image-objects,” we find canvases combined with everyday objects. Based on formal analogies, Halmer creates a subtle coherence between painting and objects and transforms their specific function into a poetic state of being. Halmer uses experimental arrangements to explore the relationship between object and depiction, functionality and art. By confronting the traditional concept of painting with pragmatic values and suggesting a playful usage of the artwork, he also undermines ideas of the untouchable exclusivity of art. „Semi-Athletics“ is the title of a series of works integrating equipment from sports. These items, which are already part of a complex set of imagery and values, address the observer in an immediate way by inviting a reflexive mental reaction. By opening an associative space, on a more abstract level, they play with predominant ideas of accomplishment and systems of evaluation within our society.

Press release (2017) ALJIRA, Center for Contemporary Art

 

 

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